The surface of Natacha Donzé’s round canvas 'Spinning eye, monument' with its layered shades of blue color developes a strong pull and at the same time a cool cosmic atmosphere....
The surface of Natacha Donzé’s round canvas "Spinning eye, monument" with its layered shades of blue color developes a strong pull and at the same time a cool cosmic atmosphere. From the centre outward spiral circles move to the edge of the piece and seem to gather there like bubbles, unable to escape. Donzé uses the spiral as a symbol of belief systems and unfathomable phenomena. The layering of various hues of blue gives the impression of expanse and depth, creating a boundless space in the centre. This deep color reminds one of cinematographical pictures or color codes of corporate identities while simultaneously representing a hypnotic vortex, circling through time and space, allowing access to different dimensions. The artist paints highly detailed and bright particles onto the canvas that seem to sit on the surface like microorganisms that have escaped the image. This iconographic complexity is typical for Donzé's work. With it's help she questions political, commercial and institutional systems, also today’s customary views while embedding fragments thereof in her imagery.
Die Oberfläche von Natacha Donzés runder Leinwand „Spinning eye, monument“ erweckt durch übereinander gelagerte Blautöne eine tiefe Sogwirkung und zugleich eine kühle kosmische Atmosphäre. Von der Mitte ausgehend schieben sich spiralförmig Kreise zum Bildrand und scheinen sich dort blasenartig festzusetzen und nicht entweichen zu können. Donzé greift die Spirale als Symbol für Glaubenssysteme und unerklärliche Phänomene auf. Der Eindruck von Tiefe und Fläche wird durch die Schichtung verschiedener Blautöne erzeugt, die zur Mitte hin einen dimensionslosen Raum erzeugen. Der satte Farbton erinnert an kinematografische Bilder oder an Farbschema von Corporate Identities und erzeugt zugleich den Eindruck eines hypnotischen Vortex, der durch Zeit und Raum kreist und den Zugang zu verschiedenen Dimensionen ermöglicht. Auf die Bildfläche malt die Künstlerin detailreiche, leuchtende Partikel, die wie Mikroorganismen auf der Oberfläche zu sitzen und dem Bild entflohen zu sein scheinen. Die Werke Donzés zeichnen sich durch diese ikonografische Vielschichtigkeit aus, anhand derer sie politische, kommerzielle und institutionelle Systeme, sowie Sehgewohnheiten unserer Zeit hinterfragt und Fragmente dieser Ordnungen hierarchielos in ihre Bildwelten einbettet.