The round painting 'Spinning eye, excavation' develops a hypnotic effect with its deep shades of blue. This is augmented by the hazy contours of the depicted grid. By using spray...
The round painting "Spinning eye, excavation" develops a hypnotic effect with its deep shades of blue. This is augmented by the hazy contours of the depicted grid. By using spray paint and applying numerous coats, the artist creates the illusion of a vibrating image thus lending a transient component, counterbalancing the strict geometric forms with the semblance of aerial atmosphere. Depth and space behind the grid is suggested with the use of lambent flames that seem to disperse into smoke on the image's surface. This space remains inaccessible for the beholder and it is unclear if the structure was created as a protective boundary. The impression that other elements remain underneath is augmented by the layering of coats that in a certain lighting reveals spiralling circles pushing up through the paint. In this way Donzé is able to convey a temporality that is inscribed in the painting and that – apart from the cosmic blue - is also expressed by the effect of transient atmosphere. In "Spinning eye, excavation" Donzé uses architectural features that have confining qualities and act as physical or social barriers. At the same time her paintings make it possible to mentally experience other realities, thus themselves becoming portals.
Das runde Gemälde „Spinning eye, excavation“ entfaltet durch dessen intensive Blautöne eine hypnotische Wirkung, die durch die verschwommenen Konturen der abgebildeten Gitterstruktur verstärkt wird. Mit Spray Paint und einem vielschichtigen Farbauftrag erzeugt Natacha Donzé den Eindruck einer Vibration im Bild, die diesem eine flüchtige Komponente verleiht und den strengen geometrischen Formen das Gefühl von gasförmiger Atmosphäre entgegensetzt. Der Eindruck von Tiefe und Raum, die sich hinter dem Gitter erstrecken, wird durch züngelnde Flammen suggeriert, die sich an der Bildoberfläche als Rauch aufzulösen scheinen. Dieser Raum bleibt den Betrachtenden jedoch verwehrt und es ist unklar, ob die Struktur als schützende Abgrenzung gebildet wurde. Der Eindruck von darunterliegenden Elementen wird durch die Schichtung der Farbe verstärkt, die in bestimmten Lichtsituationen eine spiralförmige Abfolge von Kreisen offenbart, die sich sanft durch die Farboberfläche drückt. So vermittelt Donzé eine Zeitlichkeit die der Malerei eingeschrieben ist und sich neben dem kosmischen Blau auch durch die Wirkung einer flüchtigen Atmosphäre ausdrückt. Donzé greift in „Spinning eye, excavation“ architektonische Elemente auf, die abgrenzende Eigenschaften haben und als physische oder soziale Barrieren agieren. Zugleich bietet ihre Malerei die Möglichkeit, gedanklich in andere Realitäten zu gelangen und wirken dadurch selbst wie Portale.