Michael Sailstorfer
Heavy Eyes 122 BLUE BROWN, 2022
Lead and eyeshadow
50 × 40 cm
19 5/8 × 15 3/4 inches
19 5/8 × 15 3/4 inches
Copyright The Artist
Photo: Marjorie Brunet Plaza
Weitere Abbildungen
In der Werkserie „Heavy Eyes“ kombiniert Michael Sailstorfer das schwere, historisch aufgeladene Material Blei mit handelsüblichem Lidschatten – zwei Materialien, die in bewusstem Kontrast zueinanderstehen. Während Blei durch seine Dichte...
In der Werkserie „Heavy Eyes“ kombiniert Michael Sailstorfer das schwere, historisch aufgeladene Material Blei mit handelsüblichem Lidschatten – zwei Materialien, die in bewusstem Kontrast zueinanderstehen. Während Blei durch seine Dichte und langjährige kunsthistorische Nutzung mit Themen wie Gewicht und Substanz assoziiert wird, dient Lidschatten der Veränderung und Betonung der äußeren Erscheinung und bringt mit seiner fragilen, farbigen Schicht eine weitere Ebene der Wahrnehmung und Oberfläche mit sich. Auch der Titel „Heavy Eyes“ spielt auf mehrere Dimensionen von Gewicht an – sowohl im physischen als auch im metaphorischen Sinne. Die Verbindung von Blei und Kosmetik erzeugt ein Spannungsfeld zwischen Substanz und Oberfläche, zwischen Dauerhaftigkeit und Veränderung. Die Wandarbeiten bewegen sich zwischen formaler Strenge und einer vielschichtigen Materialität, die das Zusammenspiel von Härte und Zartheit sowie von Vergänglichkeit und Beständigkeit thematisiert. Gleichzeitig verweist der Titel auf die physische Müdigkeit und emotionale Schwere, auf Lasten, die sowohl sichtbar als auch verborgen sein können.
In the series "Heavy Eyes", Michael Sailstorfer combines the heavy, historically charged material of lead with commercially available eyeshadow – two materials deliberately set in contrast to each other. While lead, with its density and long-standing use in art history, is associated with themes of weight and substance, eyeshadow serves to alter and emphasize outward appearance, introducing another layer of perception and surface through its fragile, colored texture. The title "Heavy Eyes" also alludes to multiple dimensions of weight– both in a physical and metaphorical sense. The combination of lead and cosmetics creates a tension between substance and surface, permanence and transformation. These wall pieces oscillate between formal rigor and a multi-layered materiality, addressing the interplay of hardness and delicacy, as well as transience and permanence. At the same time, the title references physical fatigue and emotional weight – burdens that can be both visible and hidden.
In the series "Heavy Eyes", Michael Sailstorfer combines the heavy, historically charged material of lead with commercially available eyeshadow – two materials deliberately set in contrast to each other. While lead, with its density and long-standing use in art history, is associated with themes of weight and substance, eyeshadow serves to alter and emphasize outward appearance, introducing another layer of perception and surface through its fragile, colored texture. The title "Heavy Eyes" also alludes to multiple dimensions of weight– both in a physical and metaphorical sense. The combination of lead and cosmetics creates a tension between substance and surface, permanence and transformation. These wall pieces oscillate between formal rigor and a multi-layered materiality, addressing the interplay of hardness and delicacy, as well as transience and permanence. At the same time, the title references physical fatigue and emotional weight – burdens that can be both visible and hidden.