Mona Schulzek
Terrestrial stone (37°44‘23.9“N 15°04‘44.8“E), 2025
Volcanit, stainless steel and acrylic glass
23 x 19 x 11 cm
9 x 7 1/2 x 4 3/8 inches
9 x 7 1/2 x 4 3/8 inches
Copyright The Artist
Photo: Marjorie Brunet Plaza
Im Zentrum der Wandarbeiten aus der Werkserie „Atmosphere ≠ Totality“ steht ein Stein oder Meteorit, die in Edelstahl und Acrylglas eingefasst sind. Während das Vulkangestein einst aus dem Erdinneren an...
Im Zentrum der Wandarbeiten aus der Werkserie „Atmosphere ≠ Totality“ steht ein Stein oder Meteorit, die in Edelstahl und Acrylglas eingefasst sind. Während das Vulkangestein einst aus dem Erdinneren an die Oberfläche gelangte und von Schulzek selbst gesammelt wird, hat der Meteorit seinen Ursprung im Weltraum und ist durch die Erdatmosphäre auf unseren Planeten gelangt. Die Serie erforscht die Idee von Zeit und Raum, indem sie jeweils eines dieser Materialien isoliert präsentiert. Das Zusammenspiel von natürlicher Form und industrieller Rahmung schafft eine greifbare Materialität, die Fragen nach Ursprung und Vergänglichkeit aufwirft. Für Schulzek verkörpern diese Gesteine entropisches Material – Materie, die sowohl vor der Menschheitsgeschichte existierte als auch weit über sie hinaus Bestand haben wird. Meteoriten, oftmals älter als die Erde selbst, sind Fragmente aus der Entstehungszeit unseres Sonnensystems. Sie dienen als Zeugnisse einer kosmischen Vergangenheit, während das Vulkangestein die geologische Geschichte unseres eigenen Planeten widerspiegelt. So eröffnet „Atmosphere ≠ Totality“ einen poetischen Dialog zwischen Erde und Universum, zwischen Vergänglichkeit und Ewigkeit.
At the core of the wall pieces from the series "Atmosphere ≠ Totality" is a stone or meteorite, encased in stainless steel and acrylic glass. While the volcanic rock once emerged from deep within the Earth and was collected by Schulzek, the meteorite originated in space, having traveled through the Earth's atmosphere to reach our planet. The series explores the concept of time and space by presenting each of these materials in isolation. The interplay between natural form and industrial framing creates a tangible materiality that raises questions about origin and impermanence. For Schulzek, these stones embody entropic matter – material that existed long before human history and will endure far beyond it. Meteorites, often older than Earth itself, are remnants from the formation of our solar system, serving as witnesses to a cosmic past, while volcanic rock reflects the geological history of our own planet. "Atmosphere ≠ Totality" thus opens a poetic dialogue between earth and the universe, between transience and eternity.
At the core of the wall pieces from the series "Atmosphere ≠ Totality" is a stone or meteorite, encased in stainless steel and acrylic glass. While the volcanic rock once emerged from deep within the Earth and was collected by Schulzek, the meteorite originated in space, having traveled through the Earth's atmosphere to reach our planet. The series explores the concept of time and space by presenting each of these materials in isolation. The interplay between natural form and industrial framing creates a tangible materiality that raises questions about origin and impermanence. For Schulzek, these stones embody entropic matter – material that existed long before human history and will endure far beyond it. Meteorites, often older than Earth itself, are remnants from the formation of our solar system, serving as witnesses to a cosmic past, while volcanic rock reflects the geological history of our own planet. "Atmosphere ≠ Totality" thus opens a poetic dialogue between earth and the universe, between transience and eternity.